opgericht in 2021
De opbouw
Restoration
#0 boot kiezen
Het is natuurlijk het makkelijkst om een boot eerst te kiezen die je wilt gaan maken. dat is vooral omdat het best moeilijk is om uit de losse pols een boot te tekenen. Wij hebben de tekeningen gekocht op de site van Glen-L.
Restoration
#1 schetsen
De eerste stap om een boot te maken zijn schetsen tekenen. Die schetsen maak je om te kunnen weten waar jij en je team heen wilt gaan. De schetsen zijn ook belangrijk om details te maken van hoe iets er uit moet komen te zien. Als je daar mee klaar bent heb je een goed overzicht van waar alles komt, dan kan je daar rekening mee houden met het digitaliseren van de boot.
Restoration
#2 digitaal
Bij het digitaliseren ga je alle tekeningen en foto’s op een programma zetten om lijnen over te zetten zodat je een 3D model kan krijgen van jouw boot. Het is ook heel belangrijk dat je rekening houd met de vorm, wat daar mee bedoeld word is dat je een goede strokende boot hebt die in evenwicht kan blijven en geen gaten heeft.
Restoration
#3 bouwbed
Het bouwbed is een belangrijk onderdeel van de constructie. Dat komt omdat de boot er op gebouwd word, als dat niet recht is dan word je boot ook niet recht. Het is daarom handig om stevige balken te gebruiken en de kracht op te vangen, het moet alleen niet te zwaar worden anders is het verplaatsen heel moeilijk. Wij vinden het handig om zwenkwielen te hebben om het bouwbed rond te kunnen rijden en daar naast verstelbare poten om er voor te zorgen dat als het stil moet staan het waterpas en stil kan staan. Ook is het handig m er rekening mee te houden dat je het bed niet te hoogt om te voorkomen dat je niet meer bij het midden kan komen. Dat doe je door te kijken hoe ver je team kan komen en daar rekening mee te houden wanneer het gebouwd word. Niet alleen de hoogte maar ook de breedte is van belang. We willen namelijk ook dat je er goed omheen kan lopen en dat word moeilijk als bij versmallende delen het bouwbed er onderuit komt.
Restoration
#4 spanten
De spanten zijn eigenlijk het skelet van de boot, daar bouw en vouw je omheen. Het is daarom zeer belangrijk dat het goed word gemonteerd aan het bouwbed. Als het niet goed is uitgelijnd dan kan je de boot schuin gaan bouwen en een afwijking krijgen tijdens het varen. De spanten maak je door een multiplex plaat te frezen. De plaat komt op een cnc machine, als alles correct is en de digitale spanten goed zijn gelegd kan je dat uitfrezen. In geld is het goedkoper om de spanten in delen te laten frezen en als puzzel in elkaar te zetten, maar het kost wel meer tijd. Dat komt omdat je de veel meer delen uit de plaat kan halen, maar je moet dan wel alles en elkaar zetten. Er is ook nog een andere manier en dat is om de spanten op papier 1 op 1 digitaal uit te printen en dan en uit te zagen op een plaat.
Restoration
#5 romp
De romp is van multiplex, dat doen we omdat helt ligt is en goedkoper. Het is ook een makkelijkere manier van werken, omdat je anders hout moet gaan stomen. Tussen de lagen multiplex komt glasdoeken om versteviging te brengen tussen de lagen. Aan het einde komt er een fineer laag mahonie op, die houtsoort word veel gebruikt bij de botenbouw.
Restoration
#6 binnenkant
De binnenkant moet constructief gemaakt worden om er een vlakke vloer in te leggen. Daarna bouwen we omhoog zodat er een bank en stoel in gezet kan worden. Het is ook van belang dat je eerst alle dingen die er moeten komen gemaakt worden, omdat als je alles dicht bouwt word het moeilijk om er bij te komen. Het kan niet dicht gemaakt worden omdat als iets kapot gaat wil je er nog bij kunnen.
Restoration
#7 lak
Aan het einde gaan we een laag toevoegen die over de mahonie gaat. Een epoxy laag zorgt er voor dat er een beschermlaag overheen gaat. Dat zal over de mahonie gaan en alles wat van hout is. Aan de onderkant is een mooie zachte blauw aangebracht die ook aan de bovenkant zit. Die blauw is afgeleid van een Cadillac is gerestaureerd.